logo
Check out our best work:
Mats Liljerehn | Socialt intranät: våga normalisera förändringen
249
post-template-default,single,single-post,postid-249,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_from_right,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive

Socialt intranät: våga normalisera förändringen

Socialt intranät: våga normalisera förändringen

Öppenhet och transparens är nyckeln till ett framgångsrikt arbete med sociala intranät. Kan låta enkelt, men det är enkla sanningar som kan vara svåra att efterleva. Det behövs ett konsekvent arbete för att lyckas.

Att hantera ett socialt intranät är en utmaning långt bortom IT-miljö och tekniska plattformar. Utmaningen är att ta sig från en kultur med mindre öppenhet till en kultur med mer öppenhet, skriver Erik Fors-Andrée på VD-blogg och jag noterar att han listar några punkter på hur ledningen kan agera med öppet – det är inga revolutionerande punkter utan helt enkelt några praktiska förhållningssätt baserat på hur männsikor (mottagare) reagerar på (eller brist på) information.

Vi måste vänja oss vid att ett socialt intranät inte är något speciellt, unikt och extraordinärt. Det är gamla sanningar omformade att passa en annorlunda kommunikationssituation.

Hans Kullin skriver om den sociala VD:n och hur denne ska hantera externa kontakter i sociala medier – jag tror att dessa tankar även kan översättas till ett intranät. Kolla in listan med praktiska råd, den kan användas i arbetet med ett socialt intranät.

Förändring är något som alltid kommer att vara närvarande. Ta chansen och gör ditt sociala intranät till kanalen där flödet är större – det behöver inte vara “komplett” information, utan det är de små informationsbitarna formar bilden. Det kommer att skapa en större trygghet – det är inget som är så påfrestande att känna att man hamnat utanför informationsflödet.

Läs dessutom gärna detta inlägg om hur man normaliserar förändringar.

No Comments

Post A Comment